Inhaltsverzeichnis Shakespeare Jahrbuch 2015 (151)

VORTRÄGE UND AUFSÄTZE

Warum Shakespeare heute? Eröffnungsrede des Festakts zum 150. Geburtstag der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft. Von Tobias Döring

A Critic and a Gentleman – and a Dozen Jubilees. By Peter Holland

Shadow Soldiers and Precarious Unions: The Legacies of Shakespeare’s History Plays. By Diana E. Henderson

British Civilian Internees Commemorate Shakespeare in Ruhleben, Germany (1914–1918). By Ton Hoenselaars

Tableau Effects: The Prehistory of a Shakespeare Memorial. By Philip Mead

Shakespearean Celebrations in South France Festivals. By Florence March

The International Language of Physical Theatre at the 2012 Globe to Globe Festival. By Stephen Purcell

Ominous Feasts: Celebrations in Shakespeare’s Drama. By Ina Habermann

Happy Days – Shakespeare und Beckett. Von Claudia Olk

Bob Dylans Shakespeare. Von Heinrich Detering

Der ‘Sprechsaal’ der ‘Gesellschaft’ – 150 Jahre Shakespeare Jahrbuch. Von Andreas Mahler

 

THEATERSCHAU

Shakespeare auf deutschsprachigen Bühnen 2013 / 2014

(Gesamtredaktion: Norbert Greiner und Felix Sprang)

 

Dauerklamauk in Hannover, Rote Bete-Saft in Kassel und Stammestänze in Hamburg – Shakespeare auf norddeutschen Bühnen (Norbert Greiner, Kirsten Sandrock und Felix Sprang)

Schwarz-Weiß-Malerei, Partytiere und metatheatrale Versuche – Shakespeare in NRW (Sarah Briest, Melanie Herrmann, Jan Mosch und Roland Weidle)

Von den Gezeiten der Liebe – Was ihr wollt und Das Wintermärchen in München (Bastian Kuhl)

Texttreu, textfern oder etwas dazwischen? – Shakespeare auf Österreichs Bühnen (Ludwig Schnauder)

Wer will noch lange im Theater sitzen? Parties und Fitness in den Häusern Lear und Theseus – Kurzversionen in der Schweiz (Markus Marti)

Verzeichnis der Shakespeare-Inszenierungen, Spielzeit 2013 / 2014 (Bettina Boecker und Silvie Baldauf)

 

BÜCHERSCHAU

(Gesamtredaktion: Joachim Frenk und Stephan Laqué)

 

Ben Jonson in the Twenty-First Century

D. Bevington / M. Butler / I. Donaldson eds, The Cambridge Edition of the Works of Ben Jonson; D. L. Gants ed., The Cambridge Edition of the Works of Ben Jonson Online (L. Erne)

The Stylistics of Physiology

B. Escolme, Emotional Excess on the Shakespearean Stage: Passion’s Slaves; D. Daniel, The Melancholy Assemblage: Affect and Epistemology in the English Renaissance; B. Cummings / F. Sierhuis eds, Passions and Subjectivity in Early Modern Culture (J. J. Heffernan)

Floreat Florio!

J. Florio, A Worlde of Wordes: A Critical Edition; S. Greenblatt / P. G. Platt eds, Shakespeare’s Montaigne: The Florio Translation of the Essays (M. Pfister)

Free Shakespeare

R. Wilson, Free Will: Art and Power on Shakespeare’s Stage; J. A. Bates, Hegel and Shakespeare on Moral Imagination (E. Fernie)

Somewhat Political Shakespeares

A. J. Hartley, Shakespeare and Political Theatre in Practice; D. J. Gil, Shakespeare’s Anti-Politics: Sovereign Power and the Life of the Flesh (I. Habermann)

Nineteenth-Century Shakespeares

S. Sillars, Shakespeare and the Victorians; G. Marshall, ed., Shakespeare in the Nineteenth Century (J. Frenk)

Occult Shakespeares

M. Floyd-Wilson, Occult Knowledge, Science, and Gender on the Shakespearean Stage; J. Kahan, Shakespiritualism: Shakespeare and the Occult, 1850–1950 (V. Richter)

Philosophical Shakespeares

P. K. Saval, Reading Shakespeare through Philosophy; M. Pascucci, Philosophical Readings of Shakespeare: “Thou Art the Thing Itself” (S. Laqué)

Returns to Religion

R. C. McCoy, Faith in Shakespeare; D. S. Kastan, A Will to Believe: Shakespeare and Religion (L. Steveker)

Einzelrezensionen

I. Schabert, SHAKESPEAREs: Die unendliche Vielfalt der Bilder (N. Greiner)

R. Hertel, Staging England in the Elizabethan History Play: Performing National Identity (A. Shinn)

A. R. Stevens, Inventions of the Skin: The Painted Body in Early English Drama, 1400–1642 (C. Rutter)

J. Schläger, Shakespeare Prize 19372006 (D. Mehl)

C. Porter, Making and Unmaking in Early Modern English Drama: Spectators, Aesthetics and Incompletion (I. Schwartz-Gastine)

Bruce Boehrer, Environmental Degradation in Jacobean Drama (D. Fuchs)

R. Targoff, Posthumous Love: Eros and the Afterlife in Renaissance England (J. Roe)

H. Lees-Jeffries, Shakespeare and Memory (A. G. Sherman)

J. Clare, Shakespeare’s Stage Traffic: Imitation, Borrowing and Competition in Renaissance Theatre (K. C. Sturgess)

Anzeigen

 

BERICHTE

Tätigkeitsbericht des Präsidenten (Frühjahr 2014). Von Tobias Döring

Shakespeare feiern: Shakespeare-Tage in Weimar, 24.–27. April 2014. Von Dieter Fuchs

Krieg und Gedenken: Shakespeare-Tage Bochum, 14.–16. November 2014. Von Jonas Kellermann

Shakespeare-Gedenktag 2014: Celebrating Shakespeare’s 450th Birthday in Darmstadt. By Muriel Mirak-Weißbach

 

Nachruf

Register 

Über die Autorinnen und Autoren der Aufsätze und Vorträge 

Martin-Lehnert-Preis