Autumn Conference at Hamburg 2005 - Speakers

Jochen Baier

Biographie

1990-1995 Studium Englisch und Erdkunde für das Lehramt der Sek. I und II (L3) an der Justus-Liebig-Universität Gießen und der University of Ulster at Coleraine, UK ; 1995-1997 Referendariat Englisch und Erdkunde für das Lehramt der Sek. I und II am Studienseminar Siegen; 1995-2001 Promotion im Fach Neuere Englische und Amerikanische Literatur (Dr. phil.), Justus-Liebig-Universität Gießen; 1997 Lehrer im Angestelltenverhältnis für die Fächer Englisch und Erdkunde am Städtischen Gymnasium Plettenberg; 1998-2004 Studienrat (Beamter auf Lebenszeit) für die Fächer Englisch und Erdkunde am Landrat-Lucas-Gymnasium, Leverkusen; 2002-2005 selbständiger Coach in den Bereichen Intercultural Communication sowie berufliche Orientierung und Entwicklung; 2003-2005 Gründungsmitglied und Kooperationspartner der Zukunfts-Werkstatt, Institut für berufliche Orientierung und Entwicklung, Leverkusen; 2004-2005 Professurvertreter (analog C3) für Englisch und seine Didaktik an der PH Schwäbisch Gmünd; 2005 Ernennung zum Professor (W3) unter Berufung in das Beamtenverhältnis auf Lebenszeit an der PH Schwäbisch Gmünd; seit 2003 Habilitationsvorhaben im Fach Didaktik des Englischen, Justus-Liebig-Universität Gießen; 1991-2005 freischaffender Künstler (Bereich Plastik), zahlreiche Ausstellungen und Auftragsarbeiten.

Kolloquium für Lehrende I : "Das Internet als 'teaching resource' für den Shakespeare-Unterricht"

Die unterrichtliche Behandlung eines Shakespeare Stückes mit Hilfe des Internets gibt erfahrungsgemäß viele Hinweise darauf, wie eng positive und negative Aspekte des Mediums verwoben sind. Die moderne Informationstechnologie kann nämlich hohe Motivation und gute Möglichkeiten zum Fremdsprachenlernen bieten, aber auch tiefe Frustration und unüberwindliche Schwierigkeiten hervorrufen. Dem Lehrer, der seinen Unterricht planen will und einen Einsatz des Internets in Erwägung zieht, stellt sich also die etwas plakativ aktualisierte Frage Hamlets: " I.T. OR NOT I.T.?" Um den Teilnehmern des Kolloquiums die persönliche Beantwortung dieser Frage im Hinblick auf ihre nächste Unterrichtsreihe zu William Shakespeare zu erleichtern, sollen in dieser Veranstaltung theoretische und praktische Aspekte des Arbeitens mit dem Internet vorgestellt und diskutiert werden. Um auf Shakespeare bezogenes Arbeiten mit dem Internet für den Fremdsprachenunterricht operationalisierbar zu machen, bedarf es einer Herleitung der didaktischen Konzeption aus den Besonderheiten der digitalen Netztechnik. Es ist zudem eine angemessene Zielvorstellung zu formulieren, und die Möglichkeiten und Probleme des Mediums müssen auf verschiedenen Ebenen gegenübergestellt werden. Auf der allgemeinen Ebene geht es um gesellschaftliche Grundhaltungen zur Verwendung der modernen Technik, auf der mittleren Ebene geht es um das bestehende Internetangebot, und auf der speziell schulbezogenen Ebene geht es um die beispielhafte Analyse eines konkreten Lernszenarios. Auf diesen Grundlagen werden im Folgenden Forderungen an eine mediale Shakespearedidaktik entwickelt, die den Teilnehmern zur Diskussion gestellt werden. Konkrete Nutzungsempfehlungen für den Einsatz des Internets im Unterricht ergeben sich aus der Sammlung und Kritik aktueller Angebote.

Julia Briggs

Julia Briggs

Summary: "Unravelling Providence: Forms of Disruption in King Lear"

My paper examines the treatment of providence in King Lear, contrasting it with that of the earlier Chronicle play (in which Shakespeare may have acted), and relating this to the way that the play enacts the age’s worst nightmares of social disruption.

Hanna Scolnicov

Hanna Scolnicov

Biography

Hanna Scolnicov, née Bergmann, was born in Israel. Her father emigrated from Berlin, and her mother from Danzig, to the then Palestine, in 1933. She is married, with three grown-up children and, so far, one grandson. She is Associate Professor in Theatre Studies and former Head of the School of Graduate Studies of the Faculty of Arts at Tel-Aviv University, and Life Member of Clare Hall, Cambridge. She is the author of Experiments in Stage Satire (Peter Lang, 1987), on Ben Jonson’s Comical Satires, and of a study of the theatrical space from a feminist perspective, Woman’s Theatrical Space (Cambridge University Press, 1994). She has edited, with Peter Holland, The Play Out of Context (CUP, 1989) and Reading Plays (CUP, 1991). In Hebrew, she has published a study of, and co-translated Adam de la Halle’s Le Jeu de la feuillée (Jerusalem, Carmel, 1999). She has published over fifty essays on Elizabethan theatre, intertextuality, Shakespeare, Stoppard, Pinter and others, and is currently preparing a book on Harold Pinter. She has taught as Visiting Professor at universities in North Carolina, Rome and Beijing, and is teaching at Venice International University for the fall semester of 2005. She has organized, in Israel, several international conferences on theatre and was a fellow at Salzburg Seminar, in the session on “Shakespeare Around the Globe” (2000). She presented a paper on Measure for Measure at the Shakespeare Tage in Weimar (1997), published subsequently in Shakespeare Jahrbuch (1998). She is organizing a short-paper session on Shakespearean landscapes, for the International Shakespeare Congress (Brisbane, 2006).

Summary: "Who is it that can tell me who I am?': Individual, subject and self in King Lear"

In this paper, Lear’s self-perception is examined as a function of the manner of his dramatic characterization. The three terms that appear in my title, individual, subject and self, are offered as a useful set of tools for the analysis of Shakespeare's technique of characterization. They are borrowed from Jean-Pierre Vernant, who used them with respect to Greek civilization, and are applied, with some modifications, to Shakespeare. In particular, I shall show how Shakespeare constructs Lear's character, employing consecutively the three techniques of characterization, so as to create the sense of a dynamic advance towards self-perception. I am suggesting that we view Lear's character not as a single unified whole, but as a progression between three basically discrete stages. The holistic or integrative view of character presupposes a coherent psychology that motivates all the actions of the dramatic character, but I am arguing that Shakespeare employs three basically different techniques of characterization for a special artistic effect: Lear is made to pass through, and reject, the first two levels of identity, in order to reach a perception of his self.

Stanley Wells

Biographie

Stanley Wells is General Editor of the Oxford Shakespeare and of the Penguin Shakespeare, Chairman of the Shakespeare Birthplace Trust, and Emeritus Professor of the University of Birmingham. He was Director of the Shakespeare Institute of the University of Birmingham from 1988 to 1997. Formerly Vice-Chairman of the Royal Shakespeare Company and Chairman of the International Shakespeare Association (of which he is now Vice-President), he has written and lectured extensively on Shakespeare and his contemporaries. He edited King Lear for the Oxford Shakespeare and has also edited a number of Shakespeare’s plays for the Oxford and Penguin editions. His recent books include Shakespeare: the Poet and his Plays, Shakespeare: For All Time, Looking for Sex in Shakespeare, and most recently, with Paul Edmondson, Shakespeare’sSonnets.

Summary: "Extremes of Passion: Language of Emotion in King Lear"

In King Lear Shakespeare displays a unique capacity to portray and evoke feeling. The lecture will consider some of the technical means by which he generates emotion. Noting Lear's initial linguistic control, it identifies four subsequent ways in which Shakespeare causes Lear to speak feelingly: stylistic disjunction, stylistic disruption, stylistic dissociation, and stylistic submission. It takes its title from the 'brief tale' in which Edgar describes the 'extremes of passion' which broke his father's heart.